Sudanese banks receive international transfers in U.S. Dollar: CBoS(ናይ ሱዳን ማእከላይ ባንኪ ንመጀመርያ ግዝየ ድሕሪ 20 ዓመት ናይ ሕቡራት ኣመሪካ ዶላር ሸርፊ ተፈቂዱላ።)

U.S. Dollar bill

JPEG - 38.7 kb

October 11, 2017 (KHARTOUM) – The Central Bank of Sudan (CBoS) on Wednesday said the Sudanese banks have actually begun to receive international transfers in U.S. dollar.

The U.S. Administration on Friday permanently lifted 20-year-old economic sanctions against Sudan citing positive actions on humanitarian access and counter-terrorism.

In a press release on Wednesday, the CBoS said money transfers in U.S. dollar started to flow from international banks to Sudanese banks following the lift of the trade sanctions.

According to the press release, two Sudanese banks on Tuesday have actually received international transfers from banks in the United States and Europe.

The permanent lifting of the sanctions ends a U.S. economic embargo on Sudan, removing longstanding restrictions on trade and financial transactions. It also permits U.S. companies to do business with oil and gas industries in Sudan.

Also, Sudan hopes its name would be removed from the U.S. list of states sponsor of terrorism. That designation carries its own penalties, including a ban on weapons sales and restrictions on U.S. assistance.

Sudan was placed on the terror list in 1993 over allegations it was harbouring Islamist militants working against regional and international targets.

http://www.sudantribune.com/spip.php?article63734

መሪሕነት ህግደፍ ምስ ኣባላት ምልካዊ ስርዓት ዝወጠኖ ኣኼባ ኣብ ሰምየን ኣመሪካ ብተባዓት ተቃወምቲ ፈሺሉ።

ኣብ ሰምየን ኣመሪካ ክካየድ ዝተሐስበ ኣኼባ  ብሐላፊ ፖለቲካዊ ጉዳያት ህግደፍ ብ8 ጥቅምቲ ኣብ ኣርሊንግተን ቨርጂንያ ኣብ (Double Tree )ሆትየል ኣይተዓወቱን።  የማነ ገብረኣብ ማንኪ ብናይ ኣርሊንግተን ፖሊስ ኣብ ቀይዲ ክምዛኣተወ  ተሓቢሩ።ብድሕሪ ምውሳዶም ግን ኣበይ ከምዘሎ ዝተረጋገጸ ሐበሬታ የለን።ምንጭታት ከምዝሐበሩዎ ኣብ ሰምየን ኣመሪካን ካናዳን ዝቅመጡ ተቃወምቲ ናይ የማነ ገብረኣብ ምምጻእ ብትሪ ትቃውሞኦም ንዝምልከቶ ኣካል ሆምላንድ ሰኩሪቲ (U.S. Department of Homeland Security) DHS ወዘተ.   ምረቶም ብጹሑፍን ብተለፎን ምድዋልን ከምዝገለጹ ይንገር።ህግደፋውያን በዚ ተረኪቡ ዘሎ ስዕርቶም ኣብዝኮነ ዜና  ከምዘየቃልሑ ይፍለጥ።

 

ህጹጽ መጸዋዕታ ንኩሎም ኣብ መላእ ዓለም ዝርከቡ ደለይቲ ፍትሒ ኤርትራውያን(Announcements to All Justice-Seeking Eritreans Worldwide)

www.togoruba.org/togoruba1964/mainTogorubamap/mainMap/headingMap/2017/0510CSF7-03AE.pdf  English link

 

www.togoruba.org/togoruba1964/mainTogorubamap/mainMap/headingMap/2017/0510CSF7-02AA.pdf  Arabic linc

 

GI Urgent Cal

 

ክቡራት ደለይቲ ፍትሒ ኤርትራውያን

ከም ደለይቲን ተቓለስትን ንፍትሒ መጠን፣ በቲ ኣብ ሃገርና ወሪዱ ዝርከብ ኣሰቃቒ ኩነታት ከም ትሳቐዩን ትጉህዩን ጥርጥር የብልናን። ክብርቲ ሃገርና ህዝባ ተጓሕጉሑ ፣ ኣፍረይቲ ደቃ ካብ ሃገር ሃጽ ኢሎም ከም ዝጠፍኡ ይግበር ኣሎ። እቶም ካብ ሃገር ከምልጡ ዝኸኣሉ ከኣ፣ ናብ ኣሰቃቒ ሓደጋታት ክሳጥሑን፣ ኣብቲ ድሕሪ ክንደይ ስቓይ ክበጽሕዎ ዝኸኣሉ ናይ ምዕራብ ሃገራት ከይተረፈ ሰፍ ዘይብል ጸገማትን ምረትን የጓንፎም ኣሎ። እቶም ኣብ ውሽጢ ሃገር ዝርከቡ፣ ኩነታቶም እናጸልመተን ኣብ ጽቕጥቅጥ ቤት ማእሰርትታት ብኣሰቃቒ ኣገባብ ይዳጎኑን ይቕጥቀጡን ይስወሩን፣ ኣብ መወዳእታ ዘይብሉ ኣገልግሎት ተቖሪኖም ይሳቐዩ ኣለዉ። ናይ መንእሰያትና ስቓይን ባርነትን፣ ናይ ኣዴታት ኤርትራ ቃንዛን ብኽያትን፣ ናይ መላእ ሕብረተሰብና ጭቆናን መግዛእትን ንኸብቅዕ፣ መላእ ደለይቲ ፍትሒ ኤርትራውያን ኣብ ምድሓን ሃገርናን ህዝብናን ብህጹጽን ኣድማዕን ኣገባብ ክንብገስ ንጽዋዕ ኣሎና።

እቲ እንወስዶ ህጹጽ ተግባራዊ ስጉምቲ ኣፍራዬ ንክኸውን፣ ብኣድማዒ መንገዲ ኣብ ዘዘሎናዮ ቦታ ህዝባዊ ትካላት ክንውድብን፣ ኣብ በቦታና ዝለኣኹና መራሕቲ ክንመርጽን ንሕዳር 15 2017 ስቓይ ህዝብን ከብቅዕን- ናይ ምልካዊ ስርዓት ምውጋድ መናሃርያ ክንገብራ ኣሎና። እቲ ቀንዲ ሽቶ ህዝባዊ ትካላት፣ ብህዝቢ ዝተመርጹ ዓለምለኻዊ መሪሕነት ንምፍጣር እዩ። እዚ ንምግባር፣ ብዝሒ ዘለዎም ኤርትራውያን ኣብ ዝርከቡሉ ከባቢታት፣ ቦታዊ/ኣከባቢያዊ ባይቶ – ባይቶ ዓዲ – ምቛምን ወከልቲ ምምራጽን እዩ። እቶም ነቲ ኣከባቢ/ቦታ ዝውክሉ ከኣ ናይ ዞባ/ሃገር ባይቶ ብምቛም ናይ ዞብ መራሕትን ኣወሃሃድትን ይኾኑ። እቶም ካብ ኩሉ ክፍለዓለማት ዝተወከሉ ድማ ዓለምለኻዊ ባይቶ ብምቛም ንዲሞክራስያዊ ናይ ለውጢ ቃልሲ ዝመርሕ ፈጻሚ ኣካል ይምዝዙ።

እዚ ስራሕ እዚ ኣብ ኩሉ ኩርናዓት ንዝርከቡ መላእ ኤርትራውያን ጽዑቕ ጎስጓስን ምልዕዓልን ይሓትት። ስለዚ ከኣ፣ ኩሎም ግዱሳት ተቓለስቲ ንፍትሒ፣ ተበግሶ ወሲዶም፣ ነዚ ናይ ምልዕዓልን ምውዳብን ስራሕ እተካይድ ሽማግለ ብምቛም ኣብ ከባቢኦም ንኹሎም ኤርትራውያን ደለይቲ ፍትሒ ዘሳትፍ ኣኼባ ክጽውዑ ይግባእ። ዕማም ወዳቢት ሽማግለ ፣ ቦታ ኣኼባ ምድላውን፣ ቅድሚ ሕዳር 15 መዓልቲ ኣኼባ ምውሳንን ኮይኑ፣ ናብ ኩሎም ኣብቲ ኣከባቢ ዝነብሩ ደለይቲ ፍትሒ፣ እስላምን ክርስትያንንን፣ ደቂ ኣንስትዮን መንእሰያትን፣ ናብ ኩሎም ኢትኒካዊን ብሄራውን ሕብረተሰብ ኤርትራ ዝቐንዐ ጽዑቕ ጎስጓስ ምክያድ እዩ። ኩሎም ብዛዕባ ህዝቦምን ሃገሮምን ዝግደሱ ኤርትራውያንን ብፍላይ ድም እቶም ናይ መራኸቢ ብዙሓን ከም ኢንተርነት ዘይጥቀሙ ኣካላት ፍሉይ ጻዕርታት ብምግባር ምሉእ ሓበሬታ ክረኽቡ ይግባእ። መጸዋዕት ናይ ሰፊሕ ህዝባዊ ኤኼባ ብኹሉ ቋንቋታት ማለት ዓረብኛ፣ ትግርኛን እንግሊዝን ወይ’ውን ኣብቲ ከባቢ ዝውቱር ዝኾነ ክጻሓፍ ይግባእ። እቲ በራሪ ናይ መጸዋዕታ ወረቐት ኣብ ኤርትራውያን ዝርከቡሉን ዝእከቡሉን ቦታታት ከም እኒ መሳጊድ፣ ቤተክርስትያናት፣ ማሕበረ-ሰባዊ ማእከላትን ቤት መግብን ቤት ሻሂን ክዝርጋሕ ኣለዎ። ብዝተኻእለ እቲ መጸዋዕታ ብጅምላዊ ተሌፎን፣

ሬድዮ፣ ሰሚናራትን ናይ ፓልቶክ መራኸብ ክቃላሕ ኣገዳሲ እዩ። እቲ ኣኼባታት ነቶም ተሳተፍቲ ብዝርድኦም ቋንቋ ምክያድ ይግባእ።

ኣብ ኩሉ ኩርናዓት ዓለም ዝርከቡ ኤርትራውያን ናይ ኣከባቢኦም ወከልቲ ምስ መረጹ፣ ዝስዕብ ስጉምቲ እቶም በብቦትኡ ዝተመርጹ ተኣኪቦም ናይ ሃገር/ዞባ ወከልቲ ይመርጹ፣ እቶም ንናይ ዞባ ባይቶ ዝተመርጹ ወከልቲ ዞባዊ ባይቶ የቑሙ። እዚ መስርሕ እዚ ኣብ ኩሉ ክፍላተ-ዓለማት ይካየድ። ንዞባዊ ባይቶ ናይ ምቛም ናይ ግዜ ገደብ ምስ እተን ዝቖማ ቦታዊ/ኣከባብያዊ ባይቶታት ብምምኽኻር ይውሰን።

ናይ መወዳእታ ስጉምቲ፣ ካብ ኩሉ ኩርናዓት ዓለም ኣፍሪቃ፣ ማእከላይ ምብራቕ፣ ኤሮፓ፣ ኣውስትራልያ፣ ኢስያ፣ ኣመሪካን ዝተወከሉ ኤርትራውያን ዝጋብኡሉ ኣህጉራዊ ኮንፈረንስ ምክያድን ኣህጉራዊ ባይቶ ምቛምን እዩ። እቲ ኣህጉራዊ ባይቶ ብሸነኹ ፈጻሚ ኣካል ክመርጽ እዩ። እቲ ኣህጉራዊ ኮንፈረንስ ድሕሪ ምቛም ዞባዊ ባይቶታት ኣብ ውሽጢ ሽዱሽተ ወርሒ ክካየድ ይህልዎ።

ግደ ኤርትራዊ ኣህጉራዊ መሪሕነት፦

እቲ መሪር ሓቂ፣ ኣብ ወጻኢ ሃገራት ፋሕ ኢልና ዘለና ኤርትራውያን፣ ኣብ ሃገርና ኣወንታዊ ለውጢ ንምምጻእ ነጢፍና ካብ ምስታፍ ዓጊቱና ዘሎ ጉዳይ፣ ንኹልና ኣብ ወጻኢ ሃገራት ንነብር ኤርትራውያን ጠርኒፉ ዝውክለናን፣ ንኩሉ ጻዕርታትናን ዘወሃህድን ዘስምርን ብዲሞክራስያዊ ኣገባብ ዝቖመ ትካላታን ዝተመርጸ ሕጋዊ መሪሕነትን ብዘይምህላው እዩ ። ኣብ ወጻኢ ሃገራት ፋሕ ኢልና ናይ ዘለና ኤርትራውያን ትሕዝቶን ሓይልን ጸጋታትን ዘደንፍዑን ንረብሓ ህዝብናን ሃገርናን ብኣድማዒ መንገዲ ዘውዕሉን ትካላትን መሪሕነትን የድልዩና።

ቀንዲ ግደ ዓለምለኻዊ መሪሕነት፣ ምስ ድለይቲ ፍትሒ ኤርትራዊ ፖለቲካዊ ሰልፍታትን፣ ሓይልታት ለውጢ ኣብ ውሽቲ ኤርትራን ብምትሕብባር፣ ንምልካዊ ስርዓት ምልጋስን፣ ንሃገርና ህዝባን ናብ ዲሞክራስያዊ ስርዓት ዘሰጋግር ኣድማዒ ስትራተጂ ምስኣል’ዩ። ዓለምለኻዊ መሪሕነት ናይ ኣህጉራዊ ማሕረሰብ ተፈላጥነትን ረዲኤትን ንምርካብ ይሰርሕ። ብኣብ ዲያስፖራ ዝርከቡ ኤርትራውያን ዝተመርጸ ብምዃኑ፣ ሕጋዊን ዕላዊን ወኪል ኤርትራውያን ኮይኑ ይዛረብን ይሰርሕን። ኣብ ኣህጉራዊ መድረኻት ሕጋውን ፣ ዲፕሎማስያውን ጽዑቕ ጎስጓስ ብምክያድ፣ ኣህጉራዊ ማሕበረሰብ ኣብ ልዕሊ ምልካዊ ስርዓት ኣድማዒ ጸቕጢ ንኽገብር ይጽዕር። ነቶም ኣብ ውሽጢ ሃገር ዝርከቡ ናይ ለውጢ ኣካላት፣ ለውጢ ኣብ ምርግጋጽ ንጡፍ ግደ ንኽጻወቱ ሞራላውን ንዋታውን ደገፍ የበርክት።

ኣብ ውሽጢ ሓጺር እዋን፣ ሕጋዊ ቅቡልነት ዘለዎም ብህዝቢ ዝተረመርጹ ኣህጉራዊ መሪሕነት ንምቛም፣ ናይ ኩሎም ደለይትን ተቓልስቲን ንፍትሒ ንጡፍ ተሳትፎን ኣበርክቶን ይሓትት። ስለዝኾነ ከኣ፣ ኣብ ዲያስፖራ ዝነብር ደላይ ፍትሕን ሓርነትን ዝኾነ ኤርትራዊ ኩሉ ዘይተቖጠበ ምሉእ ግዲኡ ክገብርን፣ ኣብ ምቛም ህዝባዊ ትካላትን ሓጋውያን መሪሕነትን ንጡፍ ተርኡ ክጻወት ብኽብሪ ንጽውዕ። ብፍላይ ከእ፣ መንእሰያት ፣ ደቀንስትዮ፣ ኣርቲስትን ሙዚቀኛታት፣ ምሁራት፣ መራሕቲ ሃይማኖት፣ መራሕቲ ፖለቲካዊን ሲቪካውን ማሕበራትን ኣባላተንን፣ ኤርትራዊ ኣካየድቲ መርበብ ሓበሬታን ረዲዮታትን ፓልቶክን፣ ነዚ ተበግሶዚ ምሉእ ምትሕብባር ክገብሩሉ ብክብሪ ንጽውዕ።

እቶም ኣብ ኩሉ ኩርናዓት ዓለም ለውጢ ንምምጻእ ዝተጠርነፉን ኣብ ከባቢታቶም ዝነጥፉን ዘለዎ ህዝባዊ ኣካላት ዘለና ዓቢ ክብርን ሞጎስን እናገለጽና፣ ነዚ ካብ ቦታዊ/ኣከባብያዊ ናብ ኣህጉራዊ ደረጃ ዝተኣሳሰረ መስርሕ ምቛም ህዝባዊ ትካላትን ምቛም ኣህጉራዊ መሪሕነትን ምስ ዓለምለኻዊ ተብግሶ ኤርትራውያን ኣብ ምድልዳልን ምድንፋዕን ህዝባዊ ምንቅስቓስ ኣብ ኩሉ ኩርናዓት ዓለም ግዲኦም ክጻወቱ ንጽውዕ።

ዝያድ መብሪሂን ሓበሬታን ንምርካብ በዚ ዝስዕም ኣድራሻ ዓለምለኻዊ ተበግሶ ኤርትራውያን ተወከሱ፣ gieegm@googlegroups.com

ሃገርናን ህዝብናን ኣብ ኣዝዩ ኣስቃቒ ሓደጋ ኣብ ዝተሳጥሑሉ እዋን፣ ኩልና ብህጹጽ ነቲ ኣሰቃቒ ሓደጋ ንምግጣምን ንምውጋድን ተራና ንምብርካትን ስሙር ቃልሲ ንምዕዋትን ኣብ ከከባቢና ባይቶና ብምቛም ወከልትና ንምረጽ።

15 ሕዳር 2017 ስቓይ ህዝብና ከብቅዕ – ምልካዊ ስርዓት ናይ ምውጋድ መናሃርይ ንግበራ

“Deliverance: A Tale of Colliding Passions and the Muse of Forgiveness. A Historical Novel” Author: Bereket Habteselassie Review: Solomon Gebreselassie

This is a book essentially about the Ethiopian People’s Revolutionary Party (EPRP). The author is no stranger to most Ethiopians and Eritreans. He held several positions of power in Ethiopia, such as Attorney General, Associate Justice of Ethiopia’s Supreme Court, Vice Minister of Interior, and Mayor of the Eastern Ethiopian City of Harer. After switching sides by going over to Eritrea, he was mostly known as the principal architect of Eritrea’s constitution which never saw the light of day. After a falling out with the Isayas regime, he is currently Professor of African and Afro American studies at the University of North Carolina at Chapel Hill, and he also teaches at the School of Law there.

The book is a historical novel. In stark contrast to other novels about the EPRP, such as Mirkogna and Ye Suf Abeba, the reader does not need to strain her imagination to determine the type of book Professor Bereket’s Deliverance is. “Historical Novel” is prominently featured in the book’s front cover and beginning pages.

The first question that might come up might be why Professor Bereket would be interested in EPRP to write a rather lengthy book on the subject. After all, he has written other books whose themes are mainly the reflections of his experience: “The Making of the Eritrean Constitution” (2003), “The Crown and the Pen: The Memoirs of a Lawyer Turned Rebel”(2007), and “Wounded Nation: How a Once Promising Eritrea Was Betrayed and Its Future Compromised” (2010).

Based on the interview he gave to Kassahun Seboka of Australia’s SBS radio about Deliverance, some of his essays and the book under review here, Professor Bereket appears to be pushing a not clearly stated, but a highly implied theory. The working assumption seems to say that had EPRP and Meison joined hands during the Ethiopian revolution instead of waging an internecine war, the political history of the region (the Ethio-Eritrea relation among others) might have changed. Intertwined with this may be the author’s possible remorse at the separation of Eritrea whose post mortem he lamented in his 2010 book.

To that effect, Deliverance weaves a narration of struggle, love, and unity. The main protagonists are mostly EPRP: Dr. Abera, an EPRP secret member who officially is the Prime Minister’s advisor; Mersha, who is the leader of the Union of Veteran Fighters for Justice -UVFJ (more on this entity later), Alemu, who turns up to be a spy working for the Dirgue within EPRP, Fikre, Abdul majid, Saba, and her sister Firehiwot, and Ayelech. Among the leaders of EPRP, there is Meskelu, who the writer tells us, in no ambiguous terms, is Berhane Meskel Redda, and Zerai who might stand in for Zer’u.

There is also a character the author brings out as an abandoned orphan left at a church’s compound, and loved by the Merigeta and Qes Gebez, who later gets adopted by two EPRP militants, Yohannes and Misraq. This character is Ghebre Kristos, and his main role is to advocate for the respectability and rights of Eritreans in Ethiopia. Although the author does not flesh out whether these rights are based on purely humanitarian grounds, or if they have legal basis, Ghebre Kristos challenges the UVFJ members to take up with fervor the cause of Eritreans in Ethiopia. The author could have mentioned the kindness some Ethiopian showed to the evicted Eritreans by providing food and water for their journey. He may also not be aware of the fact that EPRP issued a press release in 1994 condemning the actions of TPLF/EPRDF in expelling Eritreans from Ethiopia.

Starting on page 181 and ending on page 198, the author shares with the reader his lawyerly talents by displaying court proceedings in the trial of Fikre as the accused EPRP “anarchist”. The prosecutor, defense lawyer and the judge partake in legal back and forth. One only wished this to have taken place in real life during the Red Terror where tens of thousands were wantonly killed and jailed without the “luxury” of a court appearance.

It is notable also to singularly highlight the role of Dr. Abera. Although an EPRP member, Abera has been excessively obsessed with reconciling his party with Meison. However, as the fortunes of the dominant party turned sour largely due to Meison’s alliance with the Dirgue, Abera goes to Europe via Eritrea where the Isayas group showed him and his wife Mimi hospitality. In Europe he spurns the efforts of EDU members to recruit him to their cause. However, Abera’s goal of uniting the two leftist parties is more noble in its aim than in its accomplishment.

The author could have talked about the collaboration between EPRP and Meison in forming the first major opposition front, COEDF, when EPLF/TPLF and OLF took power and re-arranged Ethiopia’s politics in 1993.

The UVFJ is a vehicle the author wanted to use for his mission of peace and reconciliation. He partly translates his book’s title as Yeyiqrta Tsega. EPRP leaders and members have now to accept their fate and make peace with TPLF/EPRDF. Mersha, as a leader of this group, convenes meeting after meeting with leaders and members to find practical solutions. As a result of the rapprochement, Abera is made Ethiopia’s ambassador to France, Fikre is a high official in the Ministry of Foreign Affairs, and Mersha is a member of parliament in TPLF’s parliament.

Publisher: Red Sea Press
Pages: 335
October 5, 2017

ERITREAN NATIONAL SALVATION FRONT – HIDRI

Image result for ERITREAN NATIONAL SALVATION FRONT – HIDRI logo images

ጭፍራ ህግደፍ ከም ወትሩ ኩሉ መሳርሒ እንዳተጠቐመ ድግዲጊት ተዓጢቑ

ህዝቢ ንምብዳል ውራየይ ኢሉ ሒዙ ይቕጽሎ ኣሎ

 

ጭፍራ ህግደፍ ንቡር ከሊኡ ዘይንቡር ንቡር ንኽገብር ዝጽዕር ዘሎ ጭፍራ እዩ። ንመንእሰያት ኣብ’ቲ ውልዶ ዕድምኦም ወሲዱ እቲ ንቡር ከም ዘይነበረ እቲ ዘይንቡር ከኣ ከም ቅቡል ክውሰድ ዝምህር ዘሎ ጉጅለ እዩ። ኣብ ዓለም ከም’ዚ ተራእዩ ኣይፈልጥን እዩ። እስከ ገለ ካብ’ቲ ዘይንቡር ስራሕ ጭፍራ ህግደፍ ከም ኣብነት ንመልከት፡-

  1. ዓለም ምሉእ ዝፈልጦን ዘረጋገጾንብሰንኪ መገዲ ጥፍኣት ዝሓዘ ፖሊሲ ጭፍራ ህግደፍ ህዝብና ብሓፈሻ መንእሰያትና ድማ ብፍላይ ኣብ ሓፍ ዘይብል ታኼላ ናይ ጸገም ተሸሚሞም ንብዙሕ ሽግራትተቓሊዖም ይርከቡ። በቲ ካልእ ወገን ድማ ብዙሓት ሓቦ ዝተዓጠቑ/ቓ ኤርትራውያን ዝከኣል ሓገዝ ንምብርካትይነጥፉ ከም ዘለዉ ናይ ናይ “ሶሻል መዲያ” ናይ ዘና ማዕከናት የቃልሕዎ ኣለዉ። ካብኣቶም ኣብ ናይ ግብረ-ሰናይ ስራሓት ዝነጥፉ ሰባት ሓንቲ ዶ/ር ኣልጋነሽ ፍስሓ ጋንዲ ትብሃል። ኣብ’ዚ ሰሙን’ዚ ነዚ ናይ ግብረ ሰናይ ስራሕ ኣለልዮም ዝግባእ ናይ ጽቡቕ ስራሕ ምስጋና ዝገልጽ ሽልማት ንምሃብ ውድድር ክካየድ ቀንዩ። “ኣዲኣ ገዲፋ ሓትንኣ ትናፍቕ” ከም ዝበሃልናይ “ሶሻል መዲያ” ማዕከናት ከም ዝሕብርዎ ጭፍራ ህግደፍ ዝለኣኽዎም ኰራኹር ንኤርትራውያን ምሕጋዛ እምበር ካልእ ኣበሳ ዘይብላ ዶ/ር ኣልጋነሽ ክትሽለም የብላን ብዝብል ዓቢ ወፈራ ከካይዱ ቀንዮም። ይኹን እምበር በቲ ርኡይ ናይ ግብረ-ሰናይ ስራሓታ ብኣሕዋታን ኣሓታን ሃገራውያን ኤትራውያን ማእኪላ ወላ እኳ ኣጋጣሚ ኰይኑ እቲ ሽልማትዝበሃል እቶም ቀንዲ ወሰንቲ ኣካላት እንተዘይሃብዋ ናይ ኣሕዋታን ኣሓታን ሽልማትስ ወሰደታደኣ። ስራሕ ጭፍራ ህግደፍን ሰዓብቶምን ግና እዚ ሕማቕ ስጉምቲ እዩ፡ ንገበናዊ ስራሓትና ዘቃልዕ እዩ ብምባል ክዕንቅፉ ብምሉእ ልቦም ተጓይዮም እዮም። ካልእ ደኣ እንታይ ምኽንያት ኣለዎም? ብዝዀነ ግን ንዶ/ር ኣልጋነሽ ፍስሓ ጋንዲ እንቋዕ ሓጎሰኪ፡ ነቶም ከይሰልከዩ ናይ ሓባር ስራሕ ጸረ-ሽርሕታት ጭፍራ ህግደፍ ዘሰላሰሉ ብኤርትራውያን ድማ እንቋዕ ደስበለኩም።
  2. 2. ምንጭታትና ካብ ውሽጢ ኤርትራ ከም ዝሓበርዎ፡ ብዕለት ሓደ ጥቅምቲ 2017 ጭፍራ ህግደፍ ስልጠና ዝብሎ ክወስዱ ካብ ዝወረዱ ኣስታት 10 ሽሕ ዝኾኑ ናይ 27, 28, 29, 30 ዙራት ኣባላት ንሕና ተመሃሮ ኢና ከምዚ ዓይነት ስራሕ ውጽኢትን መወዳእታን  ዘይብሉ ስራሕ ኣይንሰርሕን ኢና ስለ ዝበሉ መራሕ ጭፍራ ህግደፍ ንብምሉኦም ኣኪቡ ኣብ ኣፍዓበት ከም ዝእሰሩ ገይሩ ኣሎ። ህዝብና ተመልከት ክመሃሩ ኢሎም ዝኸዱ መንእሰያት ተመሃሮ ከመይ ገይሩ ናብ ናይ “ባርነት ስራሕ” ከም ዝቕይሮም ንርኢ ኣለና። እዚ ስራሕ እዚ ስለ ምንታይ ኮን ይኸውን?
  3. ሓደ ካብቶም ዕላማታት ጭፍራ ህግደፍ ህዝብና ደኺሙ፡ ፈሪሑ፡ ጠምዩ ወዘተ መሰሉ ከምዘይፈልጥን ቀጺሉ ድማ ከምዘይሓትትን ንምግባር ኩሉ ግዜ ከም ዝጽዕር ርዱእ እዩ።ሓደ ካብቲ ዝገበሮ ነገር ቁጠባዊ ቊጽጽር ምግባር እዩ። ንኣብነት ወላ እቶም ቁሩብ ቁራቦ ገንዘብ ዘለዎም ሰባት ከይተረፈ ክቈጻጸሮም ኣዝዩ ዘስደምም ዝኾነ መምርሒ ከም ዘውረደ ይፍለጥ። ንሱ ከኣ ዝዀነ ሰብ ካብ 5000ሽሕ ናቕፋ ንላዕሊ ካብ ባንክ ከውጽእ ከምዘይክእል ዝብል እዩ። ብሰንኪ እቲ ናይ 5000 ሽሕ ናቕፋ ዝፍቀድ መምርሒ መራሒ ጭፍራ ህግደፍ ኣብ’ዚ እዋን’ዚ ነቲ ህዝቢ ኣብ ከቢድ ሻቕሎት ኣእትይዎ ይርከብ ኣሎ። ብተወሳኺ ኣብ’ዚ እዋን’ዚኣብ ኣሃገርና ካብ ናይ 2008 ዓ.ም. ዝኸበደ ናይ ጥምየት ቅልውላው ኣንጸላልዩ ከም ዘሎ ከኣ ይፍለጥ።
  4. ኣብ መወዳእታ ክጥቀስ ዝግብኦ ኣብ ሃገርና ዝርከብ ካልእ ጸገም ኣሎ። ንሱ ከኣ ብፍላይ እቲ ሓዲሽ ኣወዳድባ ንሲቪላዊ ኣመሓደርቲ ብኣዘዝቲ ሰራዊት ክእዘዙ ከም ዘለዎም ምግባር እዩ። እዚ ስራሕዚ ድማ ንገለ ኣመሓደርቲ ስለ ዘተሓሳሰቦም ንህዝቢ ክሕብሩ ዝፍትንሉ ዘለዉ እዋን ኰይኑ ተረኺቡ ኣሎ። በዚ ዝረዓደ ጭፍራ ህግደፍ ነቶም ምልዕዓል ይገብሩ ኣለዉ ኢሉ ዝጠርጠሮም ኣመሓደርቲ ይእሰሩ ኣለዉ። በዚ ኣጋጣሚ እዚ ጭፍራ ህግደፍ ሰባት ናይ ምእሳር ንጥፈታት ብትግሃት ዝሰርሕ ኣካል ምዃኑን ናይ መፍለጢኡ ሕላጋቱ ምዃኑን ከኣ ይፍለጥ።ድሕነት ህዝብን ሃገርን ልዕሊ ኩሉ!!

    ዜናን ባህልን ቤት ጽሕፈት

    ግሃድኤ-ሕድሪ

    06-10-2017

ሰሚዕኩምዶ ዓወት ናይ ዶክተር ኣልጋነሽ ፍስሃ ጋንዲ ደስ ይበልካ ውጹዕ ህዝቢ ኤርትራ ደስ ኢሉና።(Dr.Alganesh Fissaha Gandi is the winner)

እንቛዕ ሓጎሰኪ!

Congratulations on your achievements. You have made us all proud. Great job, keep it up.

ክብርቲ ሐፍትና ዶክተር ኣልጋነሽ ፍስሃ ኣብ ሂዋታ ዝገበረቶ ኣበርክቶ ንህዝቢ ኤርትራ  መምዘኒ ኣይርከቦን ኢዩ።ዘርዚርካውን ዝውዳእ ኣይኮነን።ኩሉ እቲ ሰናይ ተግባራታ ኣብ ዝኸበረ ናይ ታሪኽ መጻሕፍትን ሐወልቲ ክሰፍር ሙኻኑ ኣይንራጠርን ኢና።ኣልጋነሽ ኣደ ፍትሒ ኣደ ውጹዓትን ኢያ ስለዝኾነት ካኣ እነሆ ብህዝባ ኮሪዓ ተወዳዲራ ቀዳመይቲ ኮይና ወጺኣ። ህዝቢ ኤርትራ ሰሚዕካዶ እታ ንሲናይ ከይዳ ንደቅኻ ካብ ኣፍ እቶም በላዕቲ ሰብ በደዊን መንዚዓ ብውሕሉልን ጽፉፍን ኣገባብ ከመዘገላገለቶም፡እምበኣር እታ ሐየት ጓል ኤርትራስ ጅግንነታ ኣመስኪራ ምስ በደዊንን ሰሀራ ሲናይን ንመስዋእቲ ተወፊያ ናይ ወልቂ መነባብሮኣ ንድሕሪት ኣወንዚፋ ንህዝበይ ኢላ ዝተላዕለት ውፍይቲ ኣደ ኣላትና።ኩልና ኻኣ ንሕበነላን ነመስግናን፡ህዝቢ ኤርትራ ኣጆካ በይንኻ ኣይኮንካን ንዝጠፉኡ ደቅኻ ትሐቁፍን ትሕብሕብን ከይደቀሰት ትሐደር ጅግና ካምዝወለድካ ከነበስረካ ንፈቱ።

ዶክተር ኣልጋነሽ ነቲ ግብረሰናይ ግብርኺ እናሞገስና ኣብ ስራሕኺ ኣሳልጦ ንምነየልኪ።

እንቛዕ ሓጎሰና ናይ ንነዊሕ ዓመታት ዝሰኣናዮ እልልታ ኣስሚዕክና፡

ዓወት ንውጹዕ ህዝቢ ኤርትራ!!

ንዝኣመነ ብሴፍ… ንዝኸሓደ ብሴፍ! (ዛንታ ሰዲግ ዘ-ባረንቱ)

ከምቲ ልሙድ ኣብ ዘዘለኹምዎ ዝኸበረ ሰላምታ ይብጻሕኹም!!
ክቡራት አንበብቲ!

 

 

Image may contain: 1 person, hatImage may contain: 5 people, people standing and textImage may contain: 3 people, people standing and outdoor

 

ጸሓይ ዝተጨወየት ናጽነትና ዳግማይ ክሳብ ትበርቕ…”ብዕራይ ናብ ዘበለ የብል..”፡ ንዓና ንኤርትራውያን ፡ ኣብ ዘመነ ህግደፍ ልዕሊ ፍትሕን ርትዕን ካልእ ኣጀንዳ ስለ ዘይብልና፡ ከምኡ’ውን ልዕሊ ጸላኢ ሰናያት ኣባጓይላ ህግደፍን ሒደት ሰዓብቱን፡ ካልእ ጸላኢ ስለ ዘይብልና፡ ሎሚ ውን ከምቲ ልሙድ “ዕርፈይ ኣጽኒዐ” ካልእ ድጉል ሚስጢረ ህግደፍ እንሆ ክብለኩም ደበኽ ኢለ ኣለኹ፡፡

ኣብ ዝሓለፈ ሰሙን፡ ካብ ናይ ወዲ ሃብተስሉስ ኮምፒዩተር ምስ ዝተረኸቡ ደብዳቤታት፡ ብምስናይ ሓደ ብዛዕባ ቀጻሊ መደብ ሳክቲዝም ዝገልጽ ኣድቨርት፡ ናባኹም ዘርጊሐ ነይረ፡፡ ከምቲ ዝተዓዘብኩምዎ ከኣ ንኣዋርሕ ዕረ እንዳጠዓሞም፡ ንሳክቲዝም ክከታተሉ ዝጸንሑን፡ መዋእሎም ካብ ገጽ ሳክቲዝም ክንዲ ንጣር ቁልዒ ትኣክል ጌጋ ንምርካብ፡ ላዕልን ታሕትን ክብሉ ዝሓገዩ ሒደት ኢሳይያሳውያን፡ ያኢ! ዕላምኦም ዝሰመረ ንኽመስል፡ ካብቲ ኣድቨርት ሓንቲ “ቃል” መዚዞም ክዋራዘዩ ፈቲኖም፡፡ ምስ ግዜ ዝግለጽ ማእለያ ዘይብሉ ፍሹል ፈተነታት፡ ክፍትኑ ድሕሪ ምጽንሖም፡ እቲ ኩሉ ሰነዳትን ሚስጢራቶምን ናብ ዕዳጋ ምስ ወጸ፡ ከም ኣብ ማይ ዝኣተወት ኣንጭዋ ትም ኢሎም ድሕሪ ምጽናሕ፡ ሕጂ ከኣ ኣብታ ሓጻር ብሃታ ሃታ ዘዳለኹዋ ኣድቨርት፡ ናይ ሓደ ውልቀ ሰብ “ብሄር” ስለዝተቐየረን ነቲ ሰብ ከም ዘይገበነኛ ዕሽሽ ብምባል ከምዝገለጽኩዎ ንምምሳል ዝከኣሎም ጸለመታት ክግዕሩ ቀኒዮም ‘ዮም፡፡

ኣቱም ምእንቲ ፍትሕን ርትዕን ኢልኩም፡ ዕላማን ርዝነትን ብሳክቲዝም ዝፍኖ ሓበሬታን ሰነዳትን ብምርዳእ፡ ልብኹም ኣዕቢኹም “ነታ ንጣር ቁልዒ” ንክእርማ ዝመዓድኩምኒ ዜጋታት እንዳመስገንኩ፡ ነቶም “ብደዎም ዝደቀሱ”፡ ካብ “ጸባ ማጨባ ዘፍትወሎም” ገለ ኣዳኸርቲ ግን “ንዓኹም ዝኸውን ግዜን ዝበቅዕ ጸዓትን” ስለ ዘይብልና፡ ዓቕምኹም ንሱ ጥራይ ስለዝኾነ፡ ሕጂ ‘ውን ካብ “በርሃው ዝብል ሃልሃልታ” ንጣር ቁልዒ ክተናድዩን፡ ሰማዒ ዘይብሉ ጸለመታት (character assassination) ክትኣልሙ፡ ጸሓይኩም ክትዓርብ እያ ክብለኩም ይደሊ፡፡ እተን ንዓኹም ጤሳ ዝምጥዋ፡ ብደም ንጹሃት ዝጨቀዋ፡ ኣእዳው ኣባጓይላን ሰዓብቱን፡ ንዘላኣለም ዝቑረጻሉ ርህው ዘመን ርሑቕ ኣይኮነን፡፡ ኣብ ምስጣም ኣብ እትርከብ ጃልባ ምልኪ ተሰቒልኩም፡ ንዘይጠቅም ትካቦ ኢልኩም፡ ሕድሪ ስውኣት ጠሊምኩም፡ ስምረትን ሓድነትን እቲ ውጽዕ ህዝብና እትዘርጉ፡ ሕንዛም ፕሮፖጋንዳ ህግደፍ እትነዝሑ፡ ብኣዋጅ “ንኺድ ጥራይ” ናብ ድቕድቕ ደልሃመት እትምርሹ ዘለኹም ናይ ታሪኽ ሓተላታት ሕጂ ‘ውን… ወይለኹም! …ወይለኽን!

ክቡራት ኣንበብቲ!

ሎሚ ንህልው ኩነታት እሱራት ማይስርዋ ዝምለከት ሓበሬታ ከቕርብ እንከለኹ፡ ከም ሓጺር መእተዊ ሸው ኣቢለ ክሓልፎ ዝመረጽኩ እንተኾነ ብሰንኪ ስዒቦም ዝመጹ ደፋእቲ ምኽንያታት ንበይኑ ከዳልዎ ከዳልዎ፡ ብዛዕባ ዝተገደድኩ ናይ ሓደ ሰዲግ ዝተብሃለ፡ ብ24 ግንቦት 2004 ኣብ ባረንቱ ቡምባ ኣፈንጂሩ ንጹሃት ዜጋታት ዘህለቐ፡ ውልቀ ሰብ ሓበሬታ ምስ ተወሳኺ ትንተናታትት ከቕርበልኩም፡፡
ብዓይኒ ሓቂ ምሳይ ዝርከብ ሰነዳትን፡ በቢእዋኑ ብዝተፈላለዩ መገድታት ዝበጽሓኒ ሓበሬታ ተወሳኺ መብርሂ ዘድልዮም ኣይኮኑን፡፡ ንዓይ’ውን ዝኾነ ዓይነት ትንተናን መብርህን ከይወሰኽኩ ናባኹም ምቕራብ ኣዚዩ ቀሊልን ምቹእን‘ዩ፡፡ እንተኾነ በቢእዋኑ ብኢምቦክስ ካብ ዝለኣኹለይ ሕቶታትን ሓፈሻዊ ስነ-ኣእምራዊ ኩነታት ህዝብናን ብምግንዛብ፡ ነቶም ጽሑፋት ብዝተኸኣለኒ መጠን ንኹሉ ዓይነት ኦዴንስ (ኣንባቢ) ብዝጥዕምን ብዝምጥንን ቀሊል ኣቀራርባ ትንተናታትን ሓዊሰ ከቕርበልኩም ጸኒሐ እየ፡፡ ሎሚ ውን ጉዳይ ሰዲግ ገለ ተወሳኺ ትንታነ ዘድሊዮ ኮይኑ ስለዝረኸብኩዎ ምስ ትንታነታቱ ናባኹም ይዝርግሖ ኣለኹ፡፡

ኣብ ሓደ ቅዋማዊን ዲሞክራሲያዊን ስርዓተ ምሕደራ ዘለዋ ሃገር፡ ማዕርነት ደቂ ሰባት ኣብ ትሕቲ ጽላል ልዕልና ሕጊ ይምርኮስ፡፡ ልዕልና ሕጊ ድማ፡ ምስ ምቋም ዲሞክራሲያዊ ትካላት ተኣሳሲሩ ዝትግበር ቀንዲ ዕማም መንግስቲ ይኸውን፡፡ ቅዋም፡ ብሳይንሳዊ ጭብጥታትን ማዕርታዊ ተሳትፎ ህዝብን፡ ምስ ዝንደፍ፡ ንኹሎም ዜጋታት ሓንቲ ሉኣላዊት ሃገር፡ ብማዕረ ዘገልግል መንህብ ካልኦት ሕግታትን፡ ምንጪ ስነ-ኣእምራዊ ምዕባለ ዜጋታት ዝኾነ እቲ ዝለዓለ ሃገራዊ ሰነድ ይኸውን፡፡

ብመንጽር’ዚ ኣብ ሞንጎ’ተን ቅዋማዊ ስርዓት ዝሃነጻ ሃገራትን፡ ዲክታተራዊ ስርዓት ዝቖመለን ሃገራትን፡ ዝረአ ስርዓተ ምሕደራን ስነ-ኣእምራዊ ብልጫታት ደቂሰባትን፡ ናይ ሰማይን መሬትን ኣፈላላይ ኣለዎ፡፡ ኣብ ሃገርና ውን ኣብ ዝሓለፈ ርብዒ ዘመን ቅዋምና ኣብ ግብሪ ብዘይምውዓሉ፡ ዝስዓበ ባርባራዊን ፋሉላዊን ስርዓተ ምሕደራ ህግደፍ፡ ጥራይ ዘይኮነ፡ ከም ዜጋታት ኣብ ልዕሊ ሕግን ትግባሪኡን ዘለና ጠመተ ብመንጽሩ ሃሲይዎ ‘ዩ፡፡ ሕጊ ንዝኾነ ገበነኛን ንሕ/ሰብን ናይ ምህናጽ ዕላማ እምበር፡ ናይ “ሕነ ምፍዳይ” መስርሕ ከምዘይኮነ ናይ ሕጊ ሳይንስ (Jurisprudence) ይሕብር፡፡ ሎሚ ዘልዕሎ ጉዳይ ውን ገበነኛታት ብዘይፍርድን ፍርዳዊ መስርሕን (Due process of law) ብኸውሊ ዝጥፍእሉ ነዊሕ ዝተጓዓዘ ፋሉላዊ ኢሳይያሳዊ መስርሕ ‘ዩ፡፡

ካብ 1993 ክሳብ 2004 ኣብ ዝነበሩ ዓመታት፡ ህግደፍ ማዕረ ማዕረ ብ”ወራር ወያነ” ካብ ዘመሳምሶም ጉዳያት ሓደ፡ ጉዳይ “ጀሃድን 5ይ መስርዕን” ነይሩ፡፡ ከምቲ “ወዶ ገባን ሃሱሳት ወያነን” ተባሂሎም ብዙሓት ዜጋታት ዝሓቐቑ፡ ኣብቲ እዋናት ብምስምስ እስላማዊ ጥሩፉነትን “ጀሃድ”ን ተሰሚዮም ዝሓቐቁ ዜጋታት ውን ብዙሓት’ዮም፡፡ እዚ ክብል እንከለኹ እስላማዊ ዝንባለታት ዝነበሮም ስግኣታትን ስርሒታትን ኣይነበሩን ንምባል ኣይኮነን፡፡

እንተኾነ መብዛሕትኦም በዞም ምኽንያታት ዝተወስዱ ስጉምታት፡ ህግደፍ ኮነ ኢሉ ን“ተጻባእቲ ዜጋታት” ንምሕቓቕን ዕምሪ ስልጣን ኢሳይያስ ንኸናውሕን ዝተጠቐመሉ ቀንዲ ሜላ እውን ‘ዩ፡፡ ብፍላይ ኣብ መታሕት (ዞባ ጋሽባርካን ከባቢታት ሳሕልን)፡ ኣንጻር ጀሃድ ዝተፈጸሙ ስርሒታት፡ ብስውር ሽጣራታት ወኪል ሃገራዊ ድሕነትን ቤ/ጽ ፕረዚዳንትን ዝተብዓጡ ኔሮም፡፡ ኣብ ካልእ እዋን ብዛዕባ ጀሃድን 5ይ መስርዕን ብዝርዝር ከምዝጽሕፍ ቃል ብምእታው ሎሚ ናብቲ ቀንዲ ዓውዲ ከስግረኩም፡፡

ኣንጻር “ጀሃድ” ኣብ ዝካየዱ ዝነበሩ ስርሒታት፡ ካብቶም ጎሊሖም ዝወጹ ኣባላት ወኪል ሃገራዊ ድሕነት ሓደ መብዛሕትና “ኣቡ ጠዊላ” ኢልና ብሳጓኡ ንጽውዖ፡ ሙሉእ ስሙ ሌ/ኮ ዕሱማን መሓመድ ዓሊ ዝተብሃለ ውልቀ ሰብ ‘ዩ፡፡ ኣቡጠዊላ ብስም “ጃሃድ” ንመሳርዑ ኣዋፊሩ፡ ዘጥፍኦም ሰባት ብዙሓት ስለዝነበሩ ብፍላይ ኣብ ጋሽ ባርካ ሳሕልን ኣዚዩ ውሩይ ኔሩ፡፡ ዋላ “ጀሃድ” ከም ሓደ ሃገራዊ ጸጥታዊ ብድሆ ተገይሩ፡ ኣብዘይ ሕሰበሉ እዋናት’ውን፡ ኣቐዲሙ ብዝረኸቦ “ህቡብነት” ተጠቒሙ፡ ብዙሓት ሰባት ኣበሳቢሱን ኣጥፊኡን፡፡ ኣብ ቤ/ጽ ወኪል ሃገራዊ ድሕነት ካብ ዝርከቡ ሰነዳት ኣቡጠዊላ፡ ካብ 1993 ክሳብ 2010 ብሓፈሻ ብስም “ጀሃድ” ሓበሬታ ዘቕብልዎ 67 ውዱባት፡ ወኪላትን ተሓባበርትን ነይሮምዎ፡፡ ካብዞም 67 ኣቐበልቲ ሓበሬታን ተጸናጸንትን፡ ሓደ ብሚስጢራዊ ኮድ ቁጽሪ Z4/TE/0081 ዝተመዝገበ ምንጪ ሓበሬታ ድማ ሰጊድ መሓመድከሊፋ ዝተብሃለ ውልቀ ሰብ ‘ዩ፡፡ እዚ ሰብ ዘቕርቦ ዝነበረ መብዛሕትኡ ሓበሬታ 3BZMS ተባሂሉ ዝፍለጥ ሚስጢራዊ ደረጃ ዝተዓደሎን፡ ምስ ምንቅስቓስ ጀሃድን ብሄረ ናራን ኩናማን ዝተኣሳሰረ ሓበሬታ ‘ዩ፡፡
እዚ ሚስጢራዊ ተሓባባሪ ውሽጣዊ ጸጥታ፡ ብፍላይ ኣብ ከባቢታት ጋሽ ባርካ፡ ምብራቕ ሱዳንን ምስ ዝነበሩ ተቓወምቲ መንግስቲ ኤርትራ ጽቡቕ ሌላ ከምዝነበሮን ብፍላይ ምስ “ሃገራዊ ዲሞክራሲያዊ ሓይልታት ኤርትራ” ዝበሃል ውድብ ርክብ ከምዝነበሮ ኣብ ጸብጻባቱ ብዝርዝር ተገሊጹ ኣሎ፡፡ እምበኣር እዚ ሰብ እዩ ብ24 ግንቦት 2004 ኣብ ባረንቱ ተቐጻጻሊ ፈንጂ (TNT) ኣቐሚጡ ብዙሓት ንጹሃን ዜጋታት ዝቐዘፈ፡፡

ድሕሪ ባይታን ታሪኽን ሓደ “ገበነኛ” ብምትንታን ግዜ ከጥፍእን፡ ነቶም ስድራቤት ግዳያት መሊሰ ናብ ሓዘን ከእትዎምን፡ ድሌት የብለይን፡፡ ላኣኺኡ ብዘየግድስ፡ እዚ ሰብ ብዘፈንጀሮ መርዛም ሓሩጭ ብዙሓት ዜጋታት ሞይቶምን ሰንኪሎምን ‘ዮም፡፡ ኣብ ልዕሊ’ቶም ስድራ ግዳያት’ውን እቲ ፍጻመ፡ ከቢድ ሓዘንን ሃሰያን ሓዲጉ ምሕላፉ ርዱእ ‘ዩ፡፡ ብዝኾነ ነዚ ብሓጺሩ ሰጊድ ወይ ከኣ “ሰዲግ” ኢልና ንጽውዖ ገበነኛ ዘዋፈሮ ኣብ ትሕቲ ቤ/ጽ ውሽጣዊ ጸጥታ ዝተመደበ፡ ድሕሪ ናጽነት ብዝተፈላለዩ ስርሒታት ልዕሊ 20 ዝኾኑ “ኣባላት ጀሃድ” ዝቐተለ፡ ኣብ 2011 ብሰንኪ ብ/ጀ ተኽለ ክፍላይ (ማንጁስ) ተኣሲሩ ናብ ኣደርሰር ዝተጓሓፈ ሌ/ኮ ዑስማን መሓመድ ዓሊ ጠዊላ ‘ዩ፡፡

እቲ መደብ’ውን፡ በቲ እዋን ኣብ ልዕሊ መንግስቲ ኤርትራ እናዳዛየደ ዝመጸ ዓለም ለኻዊ ጸቕጥታት፡ ኣንፈቱ ንምቕያር፡ ኣብ መሬት ኤርትራ ‘’ስሉሳዊ ተጻብኦታት ሃገራት’’ (Axis of belligerence ኢትዮጵያ፡ ሱዳንን የመንን) ከምዘሎ ንማሕበረሰብ ዓለምን ኣህጉራዊ ውድባትን ንምእማን ተባሂሉ፡ ብኢሳይያስን ብብ/ጀ ኣብርሃ ካሳን ዝተሓንጸጸ መደብ ኔሩ፡፡ ኣብ ዝርዝር ኣፈጻጽምኡ ድማ፡ ብፍላይ ኣብ “ጀሃድ” ዝለዓለ ተሞኩሮ ዝነበሮ ኣቡጠዊላ ክዋሳእ በቲ እዋን ተወሲኑ፡፡

ብመሰረት’ዚ ከኣ እቲ መደብ ምስተዓደሎ፡ ኣቡጠዊላ ካብቶም ዝበለጸ ሓበሬታ ዘስንቕዎ ዝነበሩ ተሓባበርቱ ሓደ ንዝነበረ ሰዲግ ሓሪዩ ብምእማን፡ ነቲ መስርሕ ክፍጸም ገበሮ፡፡ ኩላትና ከምንዝክሮ በቲ እዋን ኣብ ሰራዊትን ህዝባዊ ምሕደራን “በዓል ናጽነትና ንኽጽዩቑ ወያነን ሱዳንን ህርድግ ይብሉ ኣለዉ” ዝብል ጎስጓስ ልዕሊ ዝኾነ እዋን ዝጋወሓሉ እዋን ኔሩ፡፡ ዓሊ ዓብዱ’ውን ንመምርሒታት ቤ/ጽ ፕረሲዳንት ተቐቢሉ፡ በቲ እዋን ኣብ ሚ/ሪ ዜና፡ ዝተፈላለዩ ጎስጓሳዊ መደባት ክፍኖ ኣዚዙ ነይሩ፡፡ ኣቐዲሙ ኤምባሲ ኣመሪካ ውን ኣብ ኤርትራ ንዝርከቡ ኣሜሪካውያን ዜጋታት “ግብረ ሽበራዊ ስርሒት ክፍጸም ስለዝኽእል” ቅድመ ጥንቃቐ ክገብሩ ሓቢሩ ነይሩ፡፡

ብኸምዚኦም ዝኣመሰሉ ናይ ድሕሪ መጋረጃ ፍጻመታት ደበኽ ዝበለት 24 ግንቦት 2004፡ ከምቲ ዝተዓዘብኩምዎ ኣብ ባረንቱ ብሰንኪ ሓደ ተሓባባሪ ውሽጣዊ ጸጥታ፡ ናይ ብዙሓት ዜጋታት ህይወት ንዘለኣለም ቀዚፋ ሓለፈት፡፡ ባዕሉ ነቲ ልኡኹ ዝፈጸመ ሰዲግ ውን በቲ እዋን ተወጃቢሩ ስለዝነበረ፡ ነቲ ስርሒት ንዘይግበኦ ጅምዕ ንዝተብሃለ ሓው “መንግስቲ ሞሰኦም ከምዝኸፍሎም” ብምሕባር ነቲ ስርሒት ብሓባር ንኽፍጽምዎ ኣእመኖ፡፡ ሓው ጅምዕ ዋላ ክተሓባበሮ እንተተሰማምዐ፡ ግቡእ ስልጠና ስለዘይተውሃቦ፡ እታ ነታጊት ኣብ ተሰነይ ኣብ ልዕሊኡ ተፈንጂራ፡፡ ሰዲግ ድማ ነታ ስርሒት ፈጺሙ፡፡ እዚ ኹሉ ክግበር እንከሎ ኣብርሃ ካሳ ምስ ፕረሲዳንት ብዛዕባ’ቲ ስርሒት ሓበሬታ ይለዋወጡ ነይሮም፡፡ ድሕሪ ፍጻመ ውን “ሃገራዊ ዲሞክራሲያዊ ሓይልታት ኤርትራ” ነቲ ስርሒት ባዕሉ ከምዝፈጸሞ ሓላፍነት ከምዝስከም ሓቢሩ፡፡ ብዓይኒ ሓቂ ክረአ እንከሎ ግን፡ እቲ ውድብ ነቲ ፈጻሚ (ሰዲግ) ከም ኣባል ስለ ዝፈልጦ ጥራይ እምበር፡ ብዛዕባ’ቲ ስርሒት ዝኾነ ዓይነት ሓበሬታ ኣይነበሮን፡፡ ሰዲግ ብክልተ ማንካ ዘልምጽ፡ ኣገልጋሊ ክልተ ኣካላት (double agent) ከምዝነበረ’ውን እቲ ውድብ ክሳብ’ዛ ዕለት ዝፈልጥ ኣይመስለንን፡፡

ድሕሪ ግበረሽበራዊ መጥቃዕቲ ባረንቱ፡ ሰዲግ “ተታሒዙ” ምስ ኣቡጠዊላን ገለ ኣባላት ጸጥታን ናብ ማእከላይ ቤ/ጽ ውሽጣዊ ጸጥታ ተላኢኹ፡፡ ሓው ጅምዕ ከኣ፡ ቀዳማይ ረዲኤት ምስተገብረሉ ድሕሪ መዓልታት ሞይቱ፡፡ ኣብ ማእከላይ ቤ/ጽ ብጀካ ሓላፊ ክፍሊ ምርመራን ምጽራይን ውሽጣዊ ጸጥታ ሜጀር ካሕሳይ በየነ (ወዲ በየነ)ን መርማሪ ሜጀር ፍስሃጽዮንን ዘዘራረቦን ዝመርመሮን ሰብ ኣይነበረን፡፡ ኣብ ኤረ ቲቪን ድምጺ ሓፋሽን ቀሪቡ፡ ክዛረቦ ዝግባእ ነገራት ዝሓበርዎ ’ውን እዞም ክልተ መርመርቲ ኔሮም፡፡ ከምቲ ዝሰማዕናዮ ድማ ድሕረ ባይትኡን፡ መን ከምዝለኣኾን ሓዊሱ፡ ብቀጻሊ ኣብ ኣስመራ መነሃርያ ነታጊ ክገብር መደብ ከምዝነበሮን ወሲኹ ሓቢሩ፡፡

ድሕሪ “መርመራ” ከቢድ መጠንቀቕታ ተዋህብዎን፡ ዝግበረሉ ሓለፈታት ተሓቢርዎን፡ ብቐጥታ ኣብ ካርሸሊ ተዳጊኑ፡፡ ኣብ ካርሸሊ ኣንጻር ናይ በዓል ቢትወደድ ኣብርሃ፡ ንሸነኽ ምዕራብ ኣብ ትጥምት ካሜራ፡ ፈለማ ምስ በዓል ወዲ ሃይለ (ኣብ እንዳ መጓዓዝያ ዝነበረን ድሕሪ 3 ዓመት ማእሰርቲ ዝተፈትሐን)፡ ደሓር ከኣ ንበይኑ ኣብ ሓንቲ ሸላ ክሳብ ወርሒ ሰነ 2006 ተሓይሩ ጸኒሑ፡፡ ብፍላይ ድሕሪ 2006 ናብ ጽላለ ገጹ እንዳምርሐ፡ ሃተፍተፍ ምባል ኣብ ዝጀመረሉ እዋናት፡ በቢእዋኑ ኩነታት እሱራት ካርሸሊ ብደቅቕ ጸብጻብ ዝለኣኸሉ ዝነበረ ቤ/ጽ ፕረሲዳንት፡ ኣብ 2006 ስጉምቲ ንክውሰደሎም ካብ ዝተወሰኖም ገለ ሱዳናውያን ዝርከብዎም ኣባላት “ጀሃድ” እሱራት ሓደ ክኸውን ተወሲኑ፡፡

ብ13 ሰነ 2006 ካብ ማእከላይ ቤ/ጽ ውሽጣዊ ጸጥታ ERG 1220 ዝብል ሰሌዳ ብዘለዋ ጻዕዳ ሚኒባስ፡ ሚሸት ሰዓት 10፡00 ንሰዲግ ክትወስድ ናብ ካርሸሊ ተላኣኸት፡፡ ሓላፊ ካርሸሊ ሜጀር ኣቶብርሃን ገብረሃንስ ነቲ እሱር ኣረኪብዎም፡፡ ልክዕ ሰዓት 10፡30 ኣብታ መኪና ዝነበሩ ኣባላት ስጉምትን ዓፈናን፡ ገጹ ብማስኬራ ሸፊኖም፡ ናብ ቤ/ጽ ምምሕዳር ቴራቬሎ (ኣብዚ እዋን ቤ/ጽ ምምሕዳር ቴራቬሎ ኮይኑ ዘሎ በቲ እዋን ኣብ ትሕቲ ሌ/ኮ ግደ ፍስሃየ ቤ/ጽ ምክትታል ወጻኢ ጉዳያት ዝነበረ) ወሲዶምዎ፡፡ ኣብዛ ዕለት፡ ነቲ እሱር ካብ ካርሸሊ ናብ ቴራቬሎ ዝወሰድዎ ኣባላት ውሽጣዊ ጸጥታ፡ ሜጀር ፍስሃጽዮንን ተስፋልደት ዝተብሃለ መራሕ መኪና ምንባሮም፡ ናብ ቤ/ጽ ፕረሲዳንት ዝተልኣኸ ኦፕረሽናል ጸብጻብ ይሕብር፡፡ ልክዕ ሰዓት 1፡00 ለይቲ ምስኮነ፡ ካብ ማእከላይ ቤ/ጽ ውሽጣዊ ጸጥታ ብብ/ጀ ስምኦን ገብረድንግል፡ ዝተልኣኹ 3ተ ኣባላት ስጉምትን ዓፈናን፡ ነቲ እሱር ምስ ሜጀር ፍስሃጽዮን ብሓባር ካብቲ ቤ/ጽ ኣወጺኦም፡ ናብታ መኪና ሰቒሎም ናብ ኤክስፖ…ጎዳይፍ…መስመር ደቀምሓረ ሒዞም ኣብ ከባቢ ዓዲኣርዓዳ ጉዋ በጺሖም፡፡

እቶም ነቲ እሱር ኣብቲ ሰዓት ሒዞምዎ ዝኸዱ ኣባላት ዝስዕቡ እዮም፡፡ (እዞም ኣባላት ንመብዛሕትኦም ብስም “ጀሃድ” ስጉምቲ ዝተውስደሎም ሰባት ዝምልከት፡ ልዕሊ ኹሉ ኣፍልጦ ዘለዎም ናይ ጽባሕ መሰኻኽርን ገበነኛታትን ብምኻኖም ደጋጊመ ይገልጾም ኣለኹ፡፡)

1. ሜጀር ዓብዱሰላም ጌቱ መበቆል ዓዱ፡ ዓዲኳላ መንበሪኡ፡ እንዳ ኮርያ

2. ሰርጌንቲ ግርማይ ሓጎስ መበቆል ዓዱ፡ ሰገነይቲ መንበሪኡ፡ ቴራቬሎ

3. ሜጀር ፍስሃጽዮን መበቆል ዓዱ፡ ደቀምሓረ መንበሪኡ፡ ኣስመራ (ከባቢ እንዳ ፓስታ)
4. ተለንተ ተወልደ (ራሻይዳ) መበቆል ዓዱ፡ ደቂ ሸሓይ መንበሪኡ፡ ቴራቬሎ እዮም፡፡

ኣብቲ ናብ ቤ/ጽ ፕረሲዳንት ዝተልኣኸ ጸብጻብ ዝርከብ ሙሉእ ሓበሬታ ምግላጹ ብዙሕ ስለዘየግድስ እቲ ኣብ ባረንቱ ናይ ብዙሓት ዜጋታት ህይወት ዝቐዘፈንን ዘሰንከለን ሰጊድ መሓመድከሊፋ (ሰዲግ) ኣብዛ ዕለት በዞም ኣባላት ኣብ ጎላጉል ግዋ ብበትርን ብማሕነቕትን ተቐቲሉ ተቐቢሩ፡፡

ክቡራት ኣንበብቲ!

ቅዋም ኣብዘይብሉ ሃገር፡ “ንዝኣመነ ብሴፍ ንዝኻሓደ ብሴፍ” ዝዓይነቱ፡ መስርሕ ፍትሕን ፍርድን ይስዕብ፡፡ እዚ ኣብ ባረንቱ ከቢድ ገበን ዝፈጸመ ዜጋ፡ ዋላ ግዳይ ስውር ስለያዊ መስርሕ እንተነበረ’ውን፡ ብመንጽር ሕጊ ካብ ተሓታትነት ኣይድሕንን፡፡ ነቲ ዝፈጸሞ ገበን ዝምጥን፡ ስድራ እቶም ግዳያት ዝድብስን፡ ንህዝቢ ዕላዊ ዝግበር ሕጋዊ ፍርዲ ክፍረዶ ይግባእ ነይሩ፡፡ እንተኾነ፡ “ኩሉ ባዕለይ” ኣባጓይላ ኢሳይያስ “ባዕሉ ላኣኺ ባዕሉ ፈራዲ” ስለዝኾነ፡ በዓል ሰዲግን ካልኦት ብዙሓት “ገበነኛታት”ን ብኸምዚ ዓይነት ኣግባብ ብጻላም ጠፊኦም’ዮም፡፡

ክብ ኢለ ከምዝገለጽክዎ፡ መሰረታዊ ኣምር ስነ-ሕጊ “ሕነ ምፍዳይ” ኣይኮነን፡፡ ሕነ ምፍድዳይ እንተኾይኑ፡ ኣብ ዝኾነ ይኹን ሃገር ካብ ገበን ናጻ ዝኾነ፡ ፍትሕን ርትዒን ዝነግሰሉ፡ ሕብረተ ሰብ ክህነጽ ኣይክእልን፡፡ ጽባሕ “ጸሓይ ሓርነት” ምስ በረቐትልና፡ ብከምዚ ዓይነት ኣግባብ እትምራሕ ኤርትራ፡ ንመጻኢ ወለዶታት ክረክብ የብልናን፡፡ ዋላ ዝኾነ ዓይነት ገበን ምስዘጋጥም፡ ብግሉጽነትን ብፍርዳዊ መስርሕን እቶም ገበነኛታት ፍርዶም ክረኽቡ ብምግባር፡ ስነ-ኣእመራዊ ብልጫታትን ክብርታትን ዘለዎ ሕ/ሰብ ክንሃንጽ ይግባእ፡፡

ነዚ ጽሑፍ ከዳልዎ እንከለኹ፡ ብዘይምኽንያት “ንዝኣመነ ብሴፍ ንዝኸሓደ ብሴፍ” ዝብል ርእሲ ኣይሃብኩዎን፡፡ እቲ ቀታሊ “ጀሃድ” ተባሂሉ ንህዝቢ ጋሽባርካ ንዓመታት ዘበሳበሰ፡ እሙን ልኡኽ ውሽጣዊ ጸጥታ፡ ሌ/ኮ ዑስማን መሓመድ (ኣቡጠዊላ) እውን መወዳእትኡ ካብ ሰዲግ ብዙሕ ዝተፈልየ ኣይኮነን፡፡ ኣብ 2010 ኣዛዚ ሰሜናዊ እዚን ምክትታል ዶባትን፡ ከምኡ’ውን ላዕለዋይ ኣዋሃሃዲ ዕጡቋት ጉጅለታት ተቓወምቲ ኢትዮጵያን ሱዳንን፡ ኣብዚ እዋን ከኣ ኣዛዚ መኸተ ዞባ ምዕራብ ዘሎ፡ ብርጋደር ጀነራል ተኽለ ክፍላይ (ተኽለ ማንጁስ)፡ ዛጊት ኣብ ትሕቲ ምድሪ ኣደርሰር ካብ ዝጉሕፎ ዓመታት ኣቑጺሩ ኣሎ፡፡

በቲ እዋን ኣቡጠዊላ፡ ንተኽለ ማንጁስ ዝምልከት ሓበሬታ፡ ንማእከላይ ቤ/ጽ ውሽጣዊ ጸጥታ ብቐጻሊ ይልእኽ ነይሩ፡፡ ንኣብነት ተኽለ ማንጁስ ኣብቲ ዞባ ዝነበራ ካብ ኢትዮጵያ ሰጊረን ዝተተሓዛ ጥሪት ሸይጡ ከምዝተጠቕመ፡ ኣብ ሱዳን (መሰቱራ) ምስ ዝነበሩ ቀርሰንቲን ዘይሕጋውያን ኣሰጋገርትን ዝነበሮ ናይ ረብሓ ምትእስሳር ዝምልከት ምስ ሓላፊ ጸጥታ ጋሽባርካ ዝነበረ ሌ/ኮ ኪዳነ በርሀ (ርእሶም) ብምኻን ጸብጻባት ኣዳሊዮም ይልእኹ ኔሮም፡፡ ካብዞም ናእሽቱ ቆጣቑጢ፡ ነቲ ዓቢ ዓሳ ዝመረጸ ፕረሲዳንት፡ ስጉምቲ ካብ ምውሳድ ተዓቂቡ፡ ንተኽለ ማንጁስ፡ ብዛዕባ ነፍሰወከፍ ተግባራቱ እንዳልዓለ ይህድዶ ስለዝነበረ፡ ኣብ መወዳእታ ጎብለል ዞባ ምዕራብ ተኽለ ማንጁስ፡ ብሓደ ብፊላንሳ ኣብ ተሰነይ ዝተቐተለ ነጋዳይ ብዘጋጠመ ዕግርግርን ካልእን ኣመሳሚሱ፡ እሙናት ኣባላቱ ሊኢኹ፡ ኣቡጠዊላ ተጨውዩ ሓታቲ ኣብ ዘይብሉ ናብ ጸልማት ጎዳጉዲ ኣደርሰር ክጓሓፍ ገበሮ፡፡ ትማል ከምቶም ካልኦት “እሙን” ተባሂሉ፡ ኣብ ስውር ኢሳይያሳዊ ገበናት ዝተቖማጥዐ ኣቡጠዊላ ‘ውን፡ “ቅያታቱ” ኣብ ቋሕ ሰም ተረሲዑ፡ ከም በዓል መስጦፋ ኑርሑሴን እታ ዘይተናሕሲ ኢድ ጠላም ኢሳይያስ ኣርኪባቶ፡፡

ክቡራት ኣንበብቲ!

ከም ሳክቲዝም ንሓደ ውልቀ ሰብ ወይ ከኣ ጉጅለ ንምምጓስ ወይ ከኣ ንምኽዓብ ኢለ ዝጽሕፎ ጽሑፍን ዝዝርግሖ ሓበሬታ የለን፡፡ ብዓቕመይን ብተሞኩረይን ኣንዳዕዲዐ ዝፈልጦ ንሓፋሽ ዘንቅሕን ዘበራብርን ካብ ምፍናው ሕጂ ውን ዓዲ ኣይውዕልን፡፡ ከም “ሽንፍላ” ተሓጺቡ ዘይጸሪ ጉጅለ ህግደፍ፡ በቢእዋኑ ኣብ ሃገርና ዝፈጸሞም ገበናትን ሽርሒታትን፡ ብመንጽር ክውል ዕላማታቱን ባህሪታት ኢሳይያስን፡ ምርዳእን ፍርዲ ምሃብን እምበር፡ ጫፍ ናይ ሓደ ክውንነት ሒዝካ፡ ናብ ዘይውዱዕ መደምደምታ (Hasty generalization) ክንበጽሕ የብልናን፡፡ ካብ ጎቦታት ሳሕል ጀሚሩ ዝነበረ ታሪኽ ‘ዩ ሕጂ ‘ውን ዝቕጽል ዘሎ፡፡ ልሙድ ሽጣራታትን ዝበለየ ሜላታት ኢሳይያስን፡ ንዝተረድኦ ሰብ ብምስምስ “ጃሃድ፡ 5ይ መስርዕ፡ ወያነ፡ ስርዓት ዋሽንግተን ካልኦትን” ዝተወሰዱ ስጉምታት ኣብ ሜዳ ብምስምስ “መንካዕን የሚንን” ካብዝውሰዱ ዝነበሩ ስጉምታት ፈሊኻ ዝረአ ኣይኮነን፡፡

ኢሳይያስ ዕምሪ ስልጣኑ ንምንዋሕ ክብል፡ ንሰባት ዝተፋላለየ ሰሌዳታት ጠቂዕኻ ምጥፋእን፡ ኣጀንዳ ፈጢርካ ንማሕበረ ሰብ ዓለም ምድንጋርን ንኣስታት 50 ዓመታት ዝመለኾ ብሉይ ሰይጣናዊ ሜላ ስለዝኾነ፡ ሕጂ’ውን “ብኣዋጃት ንኺድ ጥራይ” ከይተዳህለልና ንሓርነት ኣብ ነካይዶ ኩሉንትናዊ ቃልሲ ንስመር፡፡
ወደሓንኩም!!

www.sacttism.com